Internetová reklama, to není jen SEO, PPC, ale i kvalitní www stránky

02.04.2014 11:44

V první řadě bychom si měli říct, proč je dnes internetová reklama, tedy propagace prostřednictvím vlastních webových stránek, tak důležitá. V současnosti lze při hledání na internetu využít řadu internetových vyhledávačů. V ČR jsou nejpoužívanějšími Seznam a Google. Důvod, proč jsou to právě tyhle dva internetové vyhledávače je v prvním případě dán tradicí a srozumitelností (Seznam) a ve druhém vysokou kvalitou nalezených výsledků (Google). 

Seznam i Google fungují tak, že uživatel zadá do vyhledávání téma nebo slovo, které ho zajímá a vyhledávače mu podle svého algoritmu vygenerují odpověď, tedy výsledek hledání. A internet, tedy internetové vyhledávače, jsou dnes prvním místem, kam jdou lidé v produktivním věku hledat informace. Přitom www stránky dnes rozhodně nemá každá firma ani jednotlivec. Což je škoda, neboť právě tento druh reklamy a propagace je v podstatě nejlevnější a hlavně cílený na skutečné zájemce (tedy ty, kdo hledají). Je samozřejmě i internetová reklama nežádoucí nebo necílená, ale ta nás v tuto chvíli nebude zajímat.

Cílená internetová reklama, to jsou dva kanály s jedním společným základem. Základem jsou kvalitní webové stránky. Kanály je potom SEO a PPC. Pod těmito zkratkami se nachází optimalizace webových stránek (SEO = search engine optimalization) a prokliková reklama (PPC = pay per click). Základní principielní rozdíl je v tom, že pomocí SEO, tedy optimalizace webových stránek se www stránky dostávají do hlavního, tzv. fulltextocého vyhledávání. Pomocí PPC reklmay se webové stránky propagují přes textové inzeráty a tyto se dostávají do placených polí vyhledávačů (většinou dvě až tři pozice nad fulltextovým vyhledáváním a osm pozic v pravém sloupci vedle fulltextových výsledků). Hlavním obchodním rozdílem mezi SEO a PPC je, že u SEO platíte za optimalizaci webových stránek jejich tvůrci nebo optimalizátorovi, či firmě, která optimalizace www stránek nabízí a u PPC platíte peníze za prokliky, tedy návštěvníky webových stránek přímo internetovému portálu (Seznam, Google).

Smyslem internetové reklamy je využít potenciál hledajících, kteří navštíví naše www stránky. Tedy, pokud budeme prodávat zahradní nábytek, je optimalizace webu nebo PPC reklama například na téma "truhlářství" k ničemu. Když nabízím zahradní nábytek, pak je nunté cílit na zahradní nábytek. To je princip jednoduchý jak facka. Logický a srozumitelný. SEO i PPC lze samozřejmě cílit i šířeji, strop prakticky neexistuje, ale pak už se nejedná o cílenou internetovou reklamu a propagaci ww stránek. Tomuto širokému cílení se říká image, nebo též imageová reklama (šílené slovo). O té se ale budeme bavit jindy.